شرکت اوج سازان آرسس، با داشتن بخش‌های مختلفی از تمامی رشته‌های مورد نیاز اعم از مهندسین آب و فاضلاب، عمران، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، پرسنل فنی و تجهیزات مورد نیاز در زمینه طراحی، اجرا، راه اندازی و بهره برداری فرایندهای تصفیه آب صنعتی، تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی در راستای رفع نیاز مشتریان قدم نهاده تا در کنار ارائه راه حل جهت تصفیه آب و فاضلاب، پیشنهاداتی در جهت بالا بردن راندمان فعلی سیستم‌های موجود و حتی در صورت تمایل تولید برق، کود، باز چرخانی آب و ... را به مشتریان عزیز ارائه خواهد داد.

تصفیه آب صنعتی

 

ما در تصفیه آب صنعتی به طراحی، اجرا، راه‌اندازی و بهره‌برداری سیستم‌های تصفیه آب (RO) می پردازیم.

اجزای این سیستم‌ها شامل پمپ‌ها، لوله‌ها، فیلتر‌ها، مواد شیمیایی(بازدارنده)، سیستم کنترل برقی، شیر‌ها، غشا‌ها، دبی سنج‌ها، شاسی و دیگر تجهیزات لازم می‌باشد.


 

کاربرد این سیستم‌ها در مراکز صنعتی از جمله انواع کارخانجات، بیمارستان‌ها، کشاورزان، مکان‌هایی که نیاز به آب شیرین دارند و .... می‌باشند.

 

پیش تصفیه در این دستگاه‌ها بسته به نوع آب متفاوت از سختی گیرها، دیونیزه کردن، فیلترهای شنی، کربن‌اکتیو، کارتریجی، غشاهای الترافیلتراسیون، میکروفیلتراسیون، لامپ فرابنفش، تزریق مواد‌شیمیایی و .... می‌باشد که توسط متخصص رشته مهندسی آب و فاضلاب تعیین می‌گردد.


فاضلاب‌های صنعتی چرا باید تصفیه شوند؟

کمبود آب شیرین، خطر بروز جنگ‌ها، مسائل بهداشت عمومی، کاهش تولیدات غذایی و ممانعت از گسترش تولید صنعتی را در پی دارد و این مسائل به نوبه خود، محیط زیست را تهدید می‌کند. در صورت عدم تصفیه فاضلاب‌های صنعتی کارخانجات مشکلاتی اعم از نفوذ مواد سمی و سرطان‌زا به زمین و به انسان در ادامه چرخش مجدد آب در زمین، ایجاد مشکل در آب‌های زیرزمینی و منابع آب تمیز انسان‌ها، نفوذ به گیاهان، حیوانات و ماهیان و در نتیجه آلوده شدن منابع غذایی و آشامیدنی انسان‌ها و تهدید زندگی آنها با توجه به امراض سرطانی و غیر سرطانی اینگونه پساب‌ها، ایجاد مشکلات در فرایند تصفیه پذیری فاضلاب‌های شهری، بروزآلودگی‌های بسیار مختلف و زیاد در سطح شهر و خیابان‌ها و در نهایت تهدید و نابودی زندگی بشریت و دنیا را در پی خواهد داشت.

با توجه به اثرات ذکر شده تصفیه فاضلاب صنعتی یک امر ضروری است تا از طریق آن، حداقل مسائل مربوط به پارامترهای زیر تحت کنترل قرار گیرند:

جامدات معلق (SS)، دما، روغن و چربی (O&G)، BOD & COD ، pH، TDS، فلزات یا ترکیبات‌ویژه، نیتروژن و فسفر، میکروارگانیسم‌ها و ...

پرسنل متخصص شرکت اوج سازان آرسس با بهره گیری از دانش فنی و مشخصات فاضلاب صنعتی مورد نظر توانایی صفر تا صد انجام پروژه اعم از: ارائه شرح خدمات، آنالیز پساب، طراحی، اجرا، راه‌اندازی و بهره‌برداری را دارا می‌باشند.

در زیر به برخی از خدمات ارائه شده توسط تیم متخصص در روند سامان‌دهی فاضلاب صنعتی توسط شرکت اوج‌سازان آرسس می‌پردازیم؛

خدمات اوج‌سازان آرسس:

  1. شناسایی کامل فرایند صنعت مورد نظر
  2. دسته بندی از لحاظ جایگاه آب‌ بر بودن آن
  3. بررسی به جهت جداسازی فاضلاب
  4. بررسی کمی و کیفی فاضلاب در هر فرایند تولید
  5. امکان سنجی مجدد فاضلاب در فرایند دیگر
  6. بررسی اثرات زیست محیطی فاضلاب صنایع مورد نظر
  7.  بررسی استاندارد مورد نیاز جهت تخلیه به آب پذیرنده
  8. بررسی به جهت انتخاب فرایند تصفیه فاضلاب
  9. ایجاد شبکه جمع آوری فاضلاب جهت تجمیع فاضلاب در هر واحد صنعتی
  10. طراحی تصفیه خانه بر اساس دبی واحد صنعتی یا صنایع مورد مطالعه
  11. تهیه Mass balance فرایند مختلف تصفیه فاضلاب
  12. مدیریت لجن و تولید انرژی
  13. مدیریت هزینه‌ها

وظایف اصلی تیم متخصص تصفیه فاضلاب صنعتی شرکت اوج سازان آرسس:

  •  شرح پروژه پیشنهادی و ارائه پروپزال
  •  جمع آوری، ارزیابی و ارائه داده‌های پایه مربوط به ویژگی‌های زیست محیطی
  •  ملاحظات قوانین، مقررات و استاندارد‌های ملی تخلیه به محیط زیست
  •  ارزیابی تاثیرات مثبت و منفی پروژه
  •  تاثیر امکان پذیری استفاده دوباره از آب
  •  مدیریت لجن و تولید انرژی
  • خدمات دیگری که توسط شرکت اوج سازان آرسس ارائه خواهد شد:
  • شبیه سازی و تست پایلوت در آزمایشگاه
  • بهینه سازی تجهیزات و فرایند مورد استفاده
  • کالیبراسیون اولیه تجهیزات مهم و گلوگاهی
  • گارانتی وسایل استفاده شده
  • ارائه گزارش برنامه زمانی و مالی
  • ارائه گزارش نهایی
  • ارائه آموزش جهت راهبری فرایند مورد استفاده
  • ارائه کارگاه‌ها و آموزش‌های مرتبط جهت آشنایی بیشتر با سیستم نصب شده
  • ارائه راهکارهای متناسب جهت کاهش پساب تولیدی

 

فاضلاب‌های صنعتی تصفیه نشده، آلاینده‌های خود را به آب شیرین و شور وارد می‌کنند. قابل توجه است که این آلاینده‌ها نهایتا به دریا می‌رسند و اثرات متنوعی را برجای خواهند گذاشت که از جمله به موارد زیر می‌توان اشاره کرد؛

اثرات تصفیه نکردن فاضلاب های صنعتی:

  1. اثرات فیزیکی: باعث می شود ماهی‌ها نتوانند طعمه‌های خود را ببینند و حتی ممکن است آبشش ماهیان مسدود شود و راه تنفس آنها بسته شود یا با کاهش دادن اکسیژن محلول در آب  در نهایت باعث مرگ ماهی‌ها شود.  یا با کاهش نفوذ نور خورشید به آب عمل فتوسنتز گیاهان دریایی را کاهش دهند. حد مجاز جامدات معلق فاضلاب که به محیط تخلیه می‌شود، معمولا بین 30 تا 50 میلی گرم بر لیتر می‌باشد. فاضلاب‌های صنعتی حاوی مواد روغن و چربی هستند که ماهیت آلی و گاها معدنی دارند و باعث کاهش نفوذ نور و اکسیژن به آب می‌شوند. این پساب‌ها عموما دارای دماهایی بالاتر از دمای محیط هستند و باعث شوک دمایی به آب و مرگ گونه‌های حساس در آب می‌شوند و همچنین اکسیژن موجود را کاهش می‌دهند.
  2. اثرات اکسیداسیون و اکسیژن محلول باقیمانده: جلبک‌ها در بالا بردن میزان اکسیژن در آب از طریق فتوسنتز، نقش مهمی ایفا می‌کنند. وجود مواد آلی و غیر آلی ناشی از فاضلاب‌های صنعتی باعث فرایند‌های بیولوژیکی و شیمیایی می‌شود که به نوبه خود کاهش شدیدی از اکسیژن را در آب نمایان می‌کنند تا حدی که شرایط بی هوازی را بوجود می‌آورند.
  3. اثرات سمیت و پایداری مواد: این اثرات ممکن است ناشی از مواد آلی، معدنی، پلاستیک‌ها، داروها، آفت کش‌ها، فلزات سنگین و دیگر مواد موجود در فاضلاب‌های صنعتی باشد که بر روی سیستم‌های بیولوژیکی تاثیر‌گذار هستند. حتی مقادیر اندک این مواد می‌توانند در آب باعث واکنش‌های شیمیایی و فیزیکی شوند و باعث انتقال بیماری‌های خطرناک برای انسان‌ها و حیوانات شوند. این مواد پس از ورود به بدن انسان به صورت گاها پایدار باقی می‌مانند و در بدن انسان تجزیه نمی‌شوند، در بدن تجمع می‌کنند و اثرات مخرب سرطانی و غیر سرطانی را بر روی سلامتی انسان‌ها می‌گذارند.
  4. اثرات اوتروفیکاسیون: تخلیه فاضلاب های صنعتی و بهداشتی به محیط زیست که حاوی ترکیبات نیتروژن و فسفر می‌باشند ممکن است باعث تغییر وضعیت غذایی انسان‌ها و حیوان‌ها شود که از اثرات آنها می‌توان به رشد بیش از حد جلبک‌ها در آبها، افزایش کدورت، کاهش اکسیژن و مسائل ناشی از سمیت گردد.
  5. اثرات بیماری زایی: آلاینده‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌های موجود در فاضلاب صنعتی، حیات ماهیان و انسان‌ها را تهدید می‌کنند و نهایتا غذای انسان دارای اثرات سرطانی و غیرسرطانی خواهد بود و با بیماری‌های متنوعی انسان‌ها را درگیر خواهند کرد.

 

تصفیه فاضلاب شهری

فاضلاب شهری

به زبان ساده می‌توان گفت که فاضلاب خانگی، که به عنوان فاضلاب شهری، فاضلاب بهداشتی و یا فقط فاضلاب نیز شناخته می‌شود، آب مصرف شده‌ای است که از تاسیسات بهداشتی در اماکن مسکونی، تجاری، کارخانه‌ها و سازمان‌های متعدد یک شهر یا مجتمع مسکونی تخلیه و به سیستم‌های جمع آوری فاضلاب انتقال می‌یابد که در اثر فعالیت‌های گوناگون روزانه مثل ظرف شستن، استفاده از سرویس بهداشتی، حمام و ... تولید می‌شود و مقدار آلودگی‌ها در آن بیشتر از حدود مجاز قانونی است.

شرکت اوج سازان آرسس قادر به ساخت سازه‌های فلزی و بتنی با توجه به مشخصات پروژه می‌باشد. کاهش یا حذف آلودگی، بستگی به سطح تصفیه دارد. در صورتی که هدف ما از تصفیه، فقط دفع فاضلاب تصفیه شده به آب‌های سطحی یا زمین باشد، باید غلظت مواد تشکیل دهنده خاص به حدود مجاز که از طرف شهرداری‌ها یا نهاد‌های کنترل آلودگی تعیین می شود، کاهش یابد. به طور مثال در اکثر موارد غلظت BOD5 فاضلاب برای تخلیه به محیط زیست باید 30 میلی گرم بر لیتر و یا کمتر باشد. از طرف دیگر، برای استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده در برخی از صنایع، غلظت مواد مخصوصی در فاضلاب به یک سطح مشخص کاهش یافته و یا کاملا با توجه به نیاز حذف می‌شود.



 

 مهندسین ما با تسلط کامل بر فرایندهای مختلف فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی تصفیه فاضلاب، بهترین و مناسب‌ترین تصمیم‌گیری‌ها را خواهند گرفت. روش‌های تصفیه به طور کلی بر دو قسمت عملیات واحد و فرایند‌های واحد تقسیم‌بندی می‌شوند. قسمتی از تصفیه که در آن نیرو‌های فیزیکی اهمیت خاصی دارند به عنوان عملیات واحد شناخته می‌شود که شامل آشغال‌گیر، اختلاط و انعقاد، لخته سازی، ته نشین سازی، شناور‌سازی و ... می‌باشد. فرایندهای واحد قسمتی از تصفیه است که به حذف آلودگی‌ها توسط اضافه کردن مواد شیمیایی مثل (گند‌زدایی فاضلاب، رسوب دهی فسفر، اکسایش، انعقاد شیمیایی) و یا با استفاده از روش‌های زیستی (فعالیت های میکروبی) همانند (فرایند رشد معلق و چسبیده) می‌پردازد. یک تصفیه‌خانه متداول معمولا دارای تلفیقی از این فرایندها می‌باشد که توسط متخصصین بخش آب و فاضلاب شرکت اوج‌سازان آرسس مورد ارزیابی و تصمیم گیری قرار می‌گیرد.

 

تصفیه فاضلاب صنعتی

در زیر به برخی از خدمات ارائه شده توسط تیم متخصص در روند سامان‌دهی فاضلاب صنعتی توسط شرکت اوج‌سازان آرسس می‌پردازیم؛

  1. شناسایی کامل فرایند صنعت مورد نظر
  2. دسته بندی از لحاظ جایگاه آب‌ بر بودن آن
  3. بررسی به جهت جداسازی فاضلاب
  4. بررسی کمی و کیفی فاضلاب در هر فرایند تولید
  5. امکان سنجی مجدد فاضلاب در فرایند دیگر
  6. بررسی اثرات زیست محیطی فاضلاب صنایع مورد نظر
  7.  بررسی استاندارد مورد نیاز جهت تخلیه به آب پذیرنده
  8. بررسی به جهت انتخاب فرایند تصفیه فاضلاب
  9. ایجاد شبکه جمع آوری فاضلاب جهت تجمیع فاضلاب در هر واحد صنعتی
  10.  طراحی تصفیه خانه بر اساس دبی واحد صنعتی یا صنایع مورد مطالعه
  11.  تهیه Mass balance فرایند مختلف تصفیه فاضلاب
  12.  مدیریت لجن و تولید انرژی
  13.  مدیریت هزینه‌ها

 

شرکت اوج سازان آرسس قابلیت تصفیه پساب‌های صنعتی و بهداشتی کارخانجات و مجتمع‌های مسکونی را دارا می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 


 

مدیر بخش تصفیه آب و فاضلاب

 

دکتر علی حاصلی

دانش آموخته مهندسی آب و فاضلاب دانشگاه تهران