طراحی و ساخت موتورخانه

یکی از مهم ترین مسائل امنیتی و ضروری در هر آپارتمانی، چه کوچک و چه بزرگ، موتورخانه آن است. طراحی و اجرای موتورخانه یک فرایند تخصصی و بسیار حیاتی است که باید لوزما توسط افراد متخصص و خبره این کار به انجام برسد. 

اگر برای پروژه ساختمانی خود به مرحله ساخت موتورخانه رسیده اید، بهتر است که از یک شرکت مهندسی مورد اعتماد و با تجربه مشاوره بگیرید و درمورد آن تحقیقات لازم را به انجام برسانید. 

برای دریافت مشاوره رایگان درمورد طراحی و اجرای موتورخانه با مهندسین مشاور ما تماس بگیرید: 09126354816

موتورخانه

موتورخانه اتاق یا فضایی است که به دستگاه های مکانیکی و کنترل کننده های الکتریکی که جهت فرایند گرمایش و سرمایش یک ساختمان لازم است ، اختصاص داده می شود. موتورخانه ها با توجه به مساحت ساختمان و کاربری آنها متفاوت ساخته می شوند .لازم به ذکر است برای مصارف بخار (نیروگاه ها ، بیمارستان ، هتل ها ) موتورخانه تعبیه شده که  به آن موتورخانه بخار گفته می شود .

معمولا هدف تجهیزاتی که در موتورخانه هستند ایجاد یک تهویه مناسب ، و ارسال آب مصرفی به مصرف کنندگان می باشد در سیستم های تهویه مطبوع و گرمایش روش های مختلفی به کار می رود.  برخی از این تجهیزات ، دیگ بخار ، دیگ آب گرم ، منابع کویل دار ، پمپ ها ، چیلر ، هواساز،شیرآلات ، اتصالات  

عایق کاری موتورخانه بدلیل کاهش مصرف انرژی ، جلوگیری از نفوذ رطوبت و صدا مورد استفاده قرار میگیرد. عایق کاری بخش های گرم یکی از اقتصادی ترین روش های جلوگیری از پرت انرژی است .و شایان ذکر است یکی از بهینه ترین کارها برای سلامت تجهیزات است. اجرای عایق های صوتی ، رطوبتی و حرارتی موجب افزایش مقاومت و استحکام تجهیزات میشود پس از اتمام موتورخانه مهم ترین کار جلوگیری از هدر رفت انرژی است. از عایق های با بازدهی بالا می توان پلی یورتان ، الاستومری و پشم سنگ را میتوان نام برد.

اجزای اصلی یک موتورخانه

موتورخانه یک سیستم پیچیده است که به منظور تولید قدرت مکانیکی برای انتقال حرکت و انرژی به کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. عبارتند از:

۱-موتور: موتور به عنوان قسمت اصلی موتورخانه عمل می‌کند و انرژی سوخت را به انرژی حرکتی تبدیل می‌کند. این قسمت شامل اجزای داخلی مانند پیستون‌ها، سیلندرها، سوپاپ‌ها و شافت است.

۲- سیستم سوخت‌رسانی: سیستم سوخت‌رسانی موتورخانه مسئول تأمین سوخت (معمولاً بنزین یا دیزل) به موتور است. این سیستم شامل قطعاتی نظیر تانک سوخت، پمپ سوخت، فیلتر سوخت و بخار سوز است.

۳- سیستم تبرید: سیستم تبرید در موتورهایی که از احتراق داخلی استفاده می‌کنند، برای کنترل دمای موتور و جلوگیری از آب بخار شدن سوخت استفاده می‌شود. این سیستم شامل رادیاتور، پمپ آب و ترموستات است.

۴-سیستم الکتریکی: سیستم الکتریکی موتورخانه شامل باتری، ژنراتور، سیستم روشنایی و سیستم اشتعال است. این سیستم برای تأمین برق لازم برای عملکرد موتور و سایر قسمت‌های الکتریکی استفاده می‌شود.

۵- سیستم تعلیق: سیستم تعلیق موتورخانه مسئول کنترل و جذب شوک‌ها و لرزش‌های ناشی از حرکت موتور است. این سیستم شامل تعلیق جلو و عقب، فنرها، تسمه‌ها و ...

۶- سیستم روانکاری: سیستم روانکاری شامل قطعاتی مانند جعبه دنده، دیفرانسیل و آکسل است که برای انتقال حرکت از موتور به چرخ‌ها استفاده می‌شوند.

۷-سیستم تهویه: سیستم تهویه در موتورخانه برای تأمین هوای تازه و خنک برای سوخت و احتراق استفاده می‌شود. این سیستم شامل فیلتر هوا، کمپرسور و سیستم خنک‌کننده است.

۸-سیستم ترمز: سیستم ترمز موتورخانه برای کنترل سرعت و توقف موتور استفاده می‌شود. این سیستم شامل ترمز‌های جلو و عقب، دیسک‌ها و صفحه‌ها است.

این فقط برخی از اجزای اصلی موتورخانه هستند و هر یک از این قسمت‌ها نیاز به سرویس و نگهداری منظم دارند تا عملکرد بهینه موتور را حفظ کنند.

  

بهترین شرکت ساخت موتورخانه

اوج سازان آرسس در طول ده سال گذشته، رضایت حداکثری کارفرمایان را جلب کرده است و آماده است تا صفر تا صد فرایند طراحی و اجرای موتورخانه شما را به انجام برساند. 

موتورخانه اتاق یا فضایی است که به دستگاه های مکانیکی و کنترل کننده های الکتریکی که جهت فرایند گرمایش و سرمایش یک ساختمان لازم است ، اختصاص داده می شود. موتورخانه ها با توجه به مساحت ساختمان و کاربری آنها متفاوت ساخته می شوند .لازم به ذکر است برای مصارف بخار (نیروگاه ها ، بیمارستان ، هتل ها ) موتورخانه تعبیه شده که  به آن موتورخانه بخار گفته می شود .

معمولا هدف تجهیزاتی که در موتورخانه هستند ایجاد یک تهویه مناسب ، و ارسال آب مصرفی به مصرف کنندگان می باشد در سیستم های تهویه مطبوع و گرمایش روش های مختلفی به کار می رود.  برخی از این تجهیزات ، دیگ بخار ، دیگ آب گرم ، منابع کویل دار ، پمپ ها ، چیلر ، هواساز،شیرآلات ، اتصالات  

 


 

 

 

عایق کاری موتورخانه بدلیل کاهش مصرف انرژی ، جلوگیری از نفوذ رطوبت و صدا مورد استفاده قرار میگیرد. عایق کاری بخش های گرم یکی از اقتصادی ترین روش های جلوگیری از پرت انرژی است .و شایان ذکر است یکی از بهینه ترین کارها برای سلامت تجهیزات است. اجرای عایق های صوتی ، رطوبتی و حرارتی موجب افزایش مقومت و استحکام تجهیزات میشود پس از اتمام موتورخانه مهم ترین کار جلوگیری از هدر رفت انرژی است. از عایق های با بازدهی بالا می توان پلی یورتان ، الاستومری و پشم سنگ را میتوان نام برد.

 

موتروخانه های امروزی از تجهیزات هوشمند سازی بهره می برند. در واقع موتورخانه هوشمند ، موتورخانه ای است که به صورت هوشمند عملکرد اجزای مختلف موتورخانه را کنترل می کند. این موتورخانه ها با توجه به سنسور و عملگر ها با هدف کاهش مصرف انرژی از آن استفاده می کنید .موتورخانه هوشمند تفاوت عمده ای با موتورخانه سنتی دارد. در موتورخانه های سنتی دمای آب توسط ترموستات های دستی کنترل می شود و همواره دمای آب همواره ثابت است .در موتورخانه های هوشمند دیگر تنطیمات دستی وجود نخواهد داشت در نقاط مختلفی از لوله سنسورهای مختلفی نصب می شوند و در نهایت به یک پردازشگر مرکزی وصل خواهد شد .وطیفه این سنسور ها ارسال اطلاعات اب می باشد . موتورخانه ها وظیفه اصلی گرمایش را در گذشته بر عهده داشتند که به مرور زمان سرمایش نیز به بحث موتورخانه اضافه شد و با گذر زمان پکیج ها ، داکت اسپیلت ها به بازار آمدند اما موتورخانه به دلیل راندمان بالای خود از محبوبیت خاصی برخوردار است. در موتورخانه ها بویلر ها وظیفه گرمایش آب و چیلر ها وظیفه سرمایش را عهده دار هستند .که به وسیله پمپ به دیگر نقاط ساختمان ارسال می شود.

 

نگهداری و تعمیر (نت) موتورخانه

سرویس و نگهداری منظم موتورخانه بسیار اهمیت دارد زیرا:

۱- حفظ عملکرد بهینه: سرویس و نگهداری منظم باعث حفظ عملکرد بهینه موتورخانه می‌شود. با انجام سرویس‌های دوره‌ای مانند تعویض روغن، فیلترها و سیستم تبرید، موتور خنک و تمیز می‌ماند و از کاهش کارایی و قدرت خروجی جلوگیری می‌شود.

۲- افزایش عمر مفید: سرویس و نگهداری منظم باعث افزایش عمر مفید موتورخانه می‌شود. با انجام سرویس‌های دوره‌ای و تعویض قطعات زیرساختی مانند پیستون‌ها، سوپاپ‌ها و سیلندرها، از خرابی و زودترین فرسایش این قطعات جلوگیری می‌شود.

۳- کاهش هزینه‌ها: سرویس و نگهداری منظم باعث کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری بعدی موتورخانه می‌شود. با انجام سرویس‌های دوره‌ای، مشکلات کوچک به موقع شناسایی و رفع می‌شوند که از ایجاد مشکلات بزرگتر و هزینه‌بر تر جلوگیری می‌کند.

۴- حفظ ایمنی: سرویس و نگهداری منظم باعث حفظ ایمنی در عملکرد موتورخانه می‌شود. با بررسی و تست سیستم ترمز، سیستم تعلیق و سایر قطعات ایمنی، از وقوع حوادث و نقصان در عملکرد موتور خودرو جلوگیری می‌شود.

۵- حفظ ارزش خودرو: سرویس و نگهداری منظم باعث حفظ ارزش خودرو می‌شود. یک خودرو با سابقه سرویس منظم و نگهداری صحیح، ارزش بالاتری در بازار دارد و به راحتی قابل فروش است.

با توجه به این دلایل، سرویس و نگهداری منظم موتورخانه برای عملکرد صحیح و بهینه آن بسیار حائز اهمیت است.

در خیلی از ساختمان ها به موتورخانه  توجهی نمی شود که این عامل منجر به فرسایشی شدن دستگاه های تاسیساتی شده و تا زمانی که بیمار نشود هیچ وقت سراغ آن نمی رویم اما با محافظت از این سیستم خیال خودمان را در مقابل خرابی های احتمالی و هزینه های هنگفت تعمیرات راحت می کنیم .

هزینه نگهداری موتورخانه ارتباط مستقیمی با نحوه نگهداری موتورخانه دارد. اگر چه به نظر می‌رسد هزینه نگهداری موتورخانه توسط شرکت نگهدار به دلیل تنوع خدمات و تعهدات بیشتر از هزینه نگهداری موتورخانه توسط شخص حقیقی است، با این وجود قرارداد با شرکت این حسن را دارد که با یک شخصیت حقوقی به جای یک شخصیت حقیقی طرف هستید .


بلوک‌ها و ساختمان‌های کوچک تا ۵ واحد  ؛ فاقد چیلر جذبی و استخر: هزینه نگهداری موتورخانه تا ۳ میلیون تومان در ماه
بلوک‌ها و ساختمان‌های متوسط از ۶ واحد تا ۱۵ واحد دارای استخر: هزینه نگهداری موتورخانه از ۳ تا ۷ میلیون تومان در ماه
بلوک‌ها و ساختمان‌های بزرگ از 15 واحد تا ۲۵ واحد دارای استخر: هزینه نگهداری موتورخانه از ۶ تا ۱۷ میلیون تومان در ماه
بلوک‌ها و ساختمان‌های بسیار بزرگ دارای استخر هزینه نگهداری شامل نیروی مقیم تاسیساتی است و نیاز بر ارزیابی حضوری دارد.

 


 

 

 

سرویس های موتورخانه

 

سرویس های موتورخانه عموما یا به صورت دوره ای و یا سرویس اساسی انجام میشود. سرویس دوره ای به این صورت است که یک نفر مقیم در ساختمان حضور دارد که در این سرویس نیز خدمات خاصی را در می گیرد چرا که باید تمام تنظیمات درست توسط کارشناس بررسی شود که درصورت عدم رعایت آنها امکان خرابی و وارد کردن هزینه بسیار بالا را برای کارفرما دارد سرویس های دوره ای معمولا هزینه پایینی نسبت به سرویس های اساسی دارند. در سرویس اساسی به عنوان مثال یک نفر سالیانه موظف است تجهیزی را باز و نقاط احتمالی را تمیز و در صورت نیاز آن را روغن کاری نماید. موتورخانه های ساختمان های نوساز معمولا نیاز به بازدید در ماه یک بار را دارند . در صورتیکه ساختمان فرسوده باشد ماهیانه یک یا دوبار میبایست با توجه به خرابی و نیاز سیستم میبایست بازدید شود. در بازدید سرویس های دوره ای میبایست سرویس کار پمپ های سیرکوله ، مشعل و شیر فلکه ها از نظر رسوب بررسی نماید. عملکرد موتورخانه با تنظیم یا تعویض موارد زیر امکان پذیر است :

  • تنظیم ترموستات
  • تنظیم مشعل
  • عایق کردن لوله های مورتورخانه
  • اطمینان از تامین هوای کافی
  • اطمینان از محل قرارگیری تجهیزات از خطر آتش سوزی و برق گرفتگی
  • استفاده از تهویه مناسب برای موتورخانه
  • شستشو و رسوب زدایی لوله کشی و دستگاه ها
  •  

از موراد مهمی که هم عملکرد موتورخانه و هم آسایش ساکنین رو به همراه دارد استخدام یک فرد به عنوان تعمیر و نگه دار آن مجموعه می باشد.  تفاوت ما با دیگر رقبای خود این است این تیم با چندین مدیر فارغ التحصیل از دانشگاههای معتبر اداره می شود و در تمامی زمینه های ساختمانی مدارک با تحصیلات عالیه را دارا هستند و در صورت درخواست امکان ارایه آنها می باشد.

 


 

 

 

طراحی ، نظارت و اجرای موتورخانه

 

گروه فنی مهندسی آرسس بزرگترین تیم تخصصی در زمینه طراحی سیستم های تهویه مطبوع و استخر بوده که توسط دانش آموختگان دانشگاه تهران اداره می شود. این روزها افراد زیادی در زمینه تاسیسات فعالیت دارند اما دوستانی که با این مجموعه در حال فعالیت هستند بدلیل تسلط در اجرا و طراحی ، دید بهتری نسبت به کار دارند. طراحی غیر اصولی باعث میشود ساختمان قابل سکونت نباشد و ساکنین در ساختمان احساس آسایش نکنند. یک موتورخانه استاندارد 4 ویژگی دارد:

  1. طراحی مبتنی برمحاسبات فنی و دقیق انجام شده باشد .
  2. در انتخاب تجهیزات دوفاکتور کیفیت و هزینه با یکدیگر مقایسه شوند .
  3. تمام ضوابط مهندسی درنظر گرفته سود .
  4. ایمنی درموتورخانه بالا باشد .

 

 


 

 

 

توصیه اکید آرسس

از موارد مهمی که هم عملکرد موتورخانه و هم آسایش ساکنین رو به همراه دارد استخدام یک فرد به عنوان تعمیر و نگه دار آن مجموعه می باشد.  تفاوت ما با دیگر رقبای خود این است این تیم با چندین مدیر فارغ التحصیل از دانشگاههای معتبر اداره می شود و در تمامی زمینه های ساختمانی مدارک با تحصیلات عالیه را دارا هستند و در صورت درخواست امکان ارایه آنها می باشد.

قبل از اجرا حتما از یک مشاور خبره بهره بگیرید بدلیل اینکه مشاور خبره میتواند از هزینه های گزافی که امکان دارد به کارفرما تحمیل شود جلوگیری کند. پیمانکار خبره جذب کنید کسی که به تمامی ضوابط مهندسی تسلط داشته باشد بدلیل اینکه پیمانکاری که فقط از روی نقشه ابلاغی کار کند و اطلاعاتی در مورد تجهیزات نداشته باشد امکان دارد بدلیل عدم رعایت اصول مهندسی تمام زحمات پرسنل اعم از مشاور ، طراح و در نتیجه کارفرما را از بین ببرد. یکی از خدمات تیم آرسس طراحی و اجرای موتورخانه است که شما میتوانید برای دریافت مشاوره رایگان با ما در تماس باشید.