مدیریت پروژه چیست؟ چطور باید یک پروژه را مدیریت کنیم؟

خانه / وبلاگ / مدیریت پروژه چیست؟ چطور باید یک پروژه را مدیریت کنیم؟

ممکن است برای شما هم این سوال پیش بیاید که منظور از مدیریت پروژه چیست؟ در این مقاله از اوج سازان می خواهیم تعریف دقیق و جامعی از مدیریت پروژه ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید:

اگر یک تعریف ساده و جامع بخواهیم از مدیریت پروژه ارائه کنیم باید بگوییم که تخصیص، پیگیری و استفاده موثر از منابع انسانی برای رسیدن به اهداف مشخص در یک بازه زمانی معین. تعریف کلی تر آن این است که هر پروژه, فعالیتی منحصر به فرد تلقی می شود چرا که به صورت روتین نیست و از فعالیتهای مشخصی تشکیل شده که برای رسیدن به یک هدف معین برنامه ریزی شده استاعضای یک پروژه ی تیمی, از شرکت ها ی مختلف گرد هم جمع می شوند و در راستای رسیدن به یک هدف مشخص به فعالیت های متفاوتی مشغول می شوند تا شرکت را به آن پروژه واهداف پیرو آن پروژه برسانند.

تاریخچه مدیریت پروژه

دانش مدیریت پروژه قدمتی چند هزار ساله دارد که از زمان ایران باستان نیز از آن استفاده می شده است. تاریخچه مدیریت پروژه را شما می توانید در بناهای قدیمی مثل اهرام مصر، دیوار چین، تخت جمشید و ... ببینید. در رابطه با تاریخچه مدیریت پروژه به شکل جدید می بایست به سالهای ابتدایی دهه 1900 میلادی نگاهی انداخت زمانی که هنری گانت با گسترش نمودار میله‏ای که اختراع نموده بود آغازگر حرکتی شد که در دهه ی 1950 و 1960 میلادی به پروژه‌های نظامی و هوا فضای آمریکا و سپس انگلستان ختم گردید.

فرآیند مدیریت پروژه چیست؟

مرحله نخست: مشخص کردن نقشه راه

در این مرحله شما باید آنچه که در اختیار دارید و آنچه که قرار است به آن برسید را در نظر بگیرید. باید دقیق برنامه ریزی کنید که فعالیت هایی که باید انجام دهید چیست؟ چه نیروی کاری باید استفاده کنید؟ وظایف این نیروهای کار چیست؟ در این مرحله تمامی مجوز هایی که لازم دارید را بگیرید و همچنین فعالیت های جانبی پروژه را مشخص کنید.

مرحله دوم: برنامه ریزی

در این مرحله افرادی که مسئولیت مدیریت پروژه را دارند باید یک برنامه راهبردی و موثر را برای افزایش رضایت مشتری ها و پیشبرد اهداف پروژه ارائه کنند. در این مرحله مدیر اولویت ها را مشخص می کند و لازم است که اعضای تیم را مشخص کرده و بستر مناسبی برای رسیدن به بهره برداری بیشتر با در نظر گرفتن محدودیت های زمان و بودجه فراهم شود.

مرحله سوم: اجرا

در این مرحله پروژه آغاز شده و مدیران پروژه در حال نظارت بر اعضا و نحوه پیشبرد کارها هستند همچنان که در تلاش هستند پروژه را به اهداف مشخص شده برسانند در تلاش هستند که عملکرد بهتر اعضا و سرعت بخشیدن به روند پروژه تعبیه های دیگری نیز داشته باشند.

مرحله چهارم : نظارت،‌پیگیری و کنترل

مدیر پروژه در این مرحله عملکرد کارکنان را مورد ارزیابی و نظارت قرار می دهد و نگرانی های مربوط به بودجه و حوادث ناگهانی را بررسی می کند تا مطمئن شود که آنچه در مرحله ی برنامه ریزی به عنوان هدف مشخص شده است, به واقعیت تبدیل خواهد شد .

مرحله پنجم: گزارش کار

در این مرحله مدیر پروژه با ارائه ی گزارش از نتیجه ی کار, به تمامی عملیات اجرایی پایان می دهد و با نظارت مدیران ,موفقیت پروژه ارزیابی می شود و به ثبت می رسد.

مدیریت پروژه چیست؟

روش امانی

این روش پیچیده نیست اما سختی زیادی دارد، علت هم این است که همه امور به دست مدیر پروژه انجام خواهد شد. این روش اصلا روش مناسبی نیست زیرا اگر پروژه از حدی بزرگتر شود به تنهایی قابل انجام نیست.

مدیریت پروژه به روش سنتی

روش سنتی، روشی است که امروزه مدیران پروژه از آن استفاده می‌کنند و رواج بیشتری در کشور ما یافته است. مدیران در این روش پروژه را به چند بخش تقسیم می کنند و هر بخش آن را با توجه به بودجه، زمان و کیفیت در نظر گرفته شده، به شخص متخصص آن بخش واگذار می‌کنند و بودجه را در اختیارش قرار می‌دهند.

در کشور ما روش سنتی مدیریت پروژه بسیار کاربردی است و باید گفت در این روش هیچ‌کدام از دو طرف، خسته نخواهند شد و می‌توان گفت روش خوب و مشتری پسندی است.

روش مدیریت اجرا

این روش از جمله روش های کاربردی مدیریت پروژه می باشند. می توان گفت که این روش به روز شده  و  رشد یافته روش سنتی می باشد. در این روش هماهنگی های بین اعضا و مدیران به صورت پیشرفته ای انجام می شود.

روش طرح و ساخت

در روش طرح و ساخت نظارت و کنترل بر تمامی عوامل پروژه، توسط شرکت‌های پیمانکاری مربوط به مدیریت پروژه انجام خواهد شد؛ برای مطمئن شدن از کیفیت تحویل پروژه در این روش شما باید شرکت‌های پیمانکاری سطح بالاتری را برای کنترل و نظارت بر پروژه خود انتخاب کنید.

روش ساخت،‌ بهره بردای و انتقال

در روش مدیریت پروژه به روش ساخت ،‌بهره برداری و انتقال حدودا یک سوم کار پروژه با دستان کارفرما یا مدیر پروژه انجام می‌شود و سپس دو سوم آن به شرکت پیمانکاری واگذار خواهد شد.

به این دلیل که شما یک سوم کار را انجام دادید، می‌توانید با توجه به کیفیت ساخت و دیگر عوامل، از استخدام پیمانکار خوب مطمئن شوید؛ یکی از اصلی‌ترین و البته مهم‌ترین مضرات استفاده از این روش، نداشتن برنامه‌ریزی مشخص برای هزینه‌ها می‌باشد و اگر از این روش برای مدیریت پروژه استفاده می‌کنید، به هیچ عنوان از آن در آینده استفاده نکنید زیرا ممکن است هزینه‌ها به صورت شفاف مشخص نباشد و دخل و تصرفی در کار باشد.

مدیریت پروژه چیست؟

 

به طور کلی این روش هایی که ما به آن اشاره کردیم با توجه به شرایط در زمان و مکانی خاصی خود مورد استفاده قرار خواهند گرفت.  یک مدیر خبره می تواند از هر کدام از این روش ها در موقعیت مناسب خود استفاده کند و اتفاق سونوشت سازی را با آن پروژه رقم بزند. تمام روش‌هایی که گفته شد مربوط به انواع مدیریت پروژه بود و همان‌طور که مشاهده و مطالعه کردید، روش‌های مختلفی دارد و می‌توان گفت امروزه با توجه به نیاز شرکت و پروژه‌های مختلف، تمامی این روش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سرنوشت پروژه تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.

به شکل کلی روش سنتی امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و کارفرما یا مدیر پروژه برای جلوگیری از پرداخت هزینه، خودش کار را در دست می‌گیرد و کارهای پروژه را یکی پس از دیگری انجام می‌دهد؛ اما این روش در صورتی که پروژه بزرگ باشد و سطح آن وسیع، مدیر پروژه به صورت غیر قابل باور خسته خواهد شد و ممکن است قید پروژه را برای مدت طولانی بزند.

کلام آخر

نکته ای که وجود دارد این است که نمی توان مشخص کرد کدام یک ازاین روش ها برای مدیریت پروژه بهتر است و شما از کدام روش اگر استفاده کنید موفق می شوید؟ در مدیریت پروژه اتفاقات مهم و درست را مدیر یک پروژه رقم می زند. ما در این مقاله توضیح دادیم که روش های مدیریت پروژه چیست؟ و مدیریت پروژه چه شرایطی دارد؟ شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این حوزه به مشاورین مجموعه اوج سازان مراجعه کنید.