سیستم اطفا حریق چیست؟ (بخش اول)

خانه / وبلاگ / سیستم اطفا حریق چیست؟ (بخش اول)

منظور ما از سیستم  اطفا حریق کلیه عملیات هایی است که برای اطفا حریق و یا کنترل آن اتفاق می افتد. این سیستم هوشمند است و بدون دخالت انسان آتش را خاموش می کند. برای اطفا حریق کلی از مواد مختلف آب،‌گاز، پودر آیروسل، فوم، مه استفاده می شود. تقریبا می توان گفت بخش خیلی خوبی از مردم با سیستم اطفا،‌ حریق آشنا هستند چرا که از این سیستم در ساختمان های مسکونی،‌اداری،‌تجاری،‌هتل ها،‌پارکینگ ها،‌ موزه ها،‌ انبار ها  و... استفاده می شود. بین این سیستم های اطفا حرقی که در بازار موجود است سیستم اطفا حریق آبی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. منظور ما از سیستم  اطفا حریق کلیه عملیات هایی است که برای اطفا حریق و یا کنترل آن اتفاق می افتد. این سیستم هوشمند است و بدون دخالت انسان آتش را خاموش می کند. برای اطفا حریق کلی از مواد مختلف آب،‌گاز، پودر آیروسل، فوم، مه استفاده می شود. تقریبا می توان گفت بخش خیلی خوبی از مردم با سیستم اطفا،‌ حریق آشنا هستند چرا که از این سیستم در ساختمان های مسکونی،‌اداری،‌تجاری،‌هتل ها،‌پارکینگ ها،‌ موزه ها،‌ انبار ها  و... استفاده می شود. بین این سیستم های اطفا حرقی که در بازار موجود است سیستم اطفا حریق آبی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. منظور ما از سیستم  اطفا حریق کلیه عملیات هایی است که برای اطفا حریق و یا کنترل آن اتفاق می افتد. این سیستم هوشمند است و بدون دخالت انسان آتش را خاموش می کند. برای اطفا حریق کلی از مواد مختلف آب،‌گاز، پودر آیروسل، فوم، مه استفاده می شود. تقریبا می توان گفت بخش خیلی خوبی از مردم با سیستم اطفا،‌ حریق آشنا هستند چرا که از این سیستم در ساختمان های مسکونی،‌اداری،‌تجاری،‌هتل ها،‌پارکینگ ها،‌ موزه ها،‌ انبار ها  و... استفاده می شود. بین این سیستم های اطفا حرقی که در بازار موجود است سیستم اطفا حریق آبی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم اطفا حریق | شرکت اوج سازان

عملکرد سیستم اطفا حریق به چه صورت است؟

تمامی سیستم های اطفا حریق یک ویژگی مشترک دارند اینکه همه چیز با به صدا در آمدن زنگ شروع می شود.  هنگامی که سنسورهای دود و حرارت متصل فعال می شوند ، زنگ هشدار فعال شده و عامل خاموش کننده آتش به اتاق شناسایی شده ارسال می گردد و برای خاموش کردن شعله ها و محافظت از محتویات داخل کار می کند.

انواع سیستم های اطفا حریق

همان طور که بالاتر نیز اشاره کردیم سیستم اطفا حریق آبی معروف ترین سیستم است که مورد استفاده قرار می گیرد. اما این سیستم ها صرفا به این یک مدل محدود نمی شوند. دسته بندی سیستم های اطفا حریق به این صورت است:

  • مواد پاک کننده شیمیایی شامل ECARO-25® (HFC-125) ، FM-200 (HFC-227ea) ، 3MTM NovecTM 1230  مایع ضد حریق و سایر موارد است که همه این مواد عکس العمل سریعی در برابر آتش داشته و مهم تر از همه این است که راه حلی بی خطر برای خاموش کردن آتش محسوب می شوند.
  • گازهای بی اثر شامل نیتروژن ، آرگون و CO2 یا ترکیبی از دو یا چند ماده می باشد و سطح اکسیژن را تا جایی کاهش می دهد که احتراق پایدار نباشد. این عوامل گازی هم برای افراد و هم برای محیط زیست بی خطر هستند.
  • سیستم CO2مقدار زیادی از اکسیژن را تامین می کند که سطح اکسیژن را تا حدی کاهش می دهد که احتراق در آن رخ ندهد. از آنجایی که برای افراد بی خطر نیست ، CO2 فقط برای کاربردهای محلی یا مناطقی که معمولا توسط کارمندان یا مشتریان غیرقابل دسترسی هستند ، توصیه می شود.
  • سیستم آب – کف با تولید قطرات آب فوق العاده ریز و استفاده از 50 تا 90 درصد آب کمتری نسبت به آبپاش آتش نشانی قدیمی ، سیستم آبپاش ها را بهبود بخشیده و در نتیجه خسارت کمتری وارد می کند. این سیستم جهت داشتن قابلیت مداوم به منبع آب ساختمان ها متصل می شود.

سیستم اطفا حریق اتومات  | شرکت اوج سازان

سیستم اطفا حریق اتومات

بعد از اینکه متوجه شدید سیستم اطفا حریق چیست و با نواع آن آشنا شدید وقت آن است که بدانید سیستم اطفا حریق اتومات چطور کار میکند؟

همان طور که بالاتر اشاره کردیم اطفا حریق اتومات بدون دخالت دست انسان آتش را خاموش می کند. در واقع، سیستم اطفاء حریق به صورت اتومات برای کنترل و خاموش کردن آتش طراحی شده است تا در همان دقایق اولیه و قبل از به وجود آمدن خرابی و گسترش آتش سوزی ، آتش را خاموش کند. به یاد داشته باشیم که این سیستم کاملا خودکار عمل کرده و بدون دخالت انسان آتش را خاموش می کند. سیستم های اطفا حریق ساختمان ، بسته به تعداد طبقات و نوع ساختمان انواع مختلفی دارند. این سیستم های تمام اتوماتیک نیاز به وابستگی به شخص برای کشف و مقابله با آتش را از بین می برد. در عرض چند ثانیه پس از وقوع آتش سوزی ، سیستم تشخیص گرمای تابشی از آتش را تشخیص داده ، به طور خودکار سیستم را فعال می کند و عوامل خاموش کننده را مستقیما به قلب آتش می رساند.

انواع سیستم اطفا حریق

سیستم اطفا حریق آبی

سیستم اطفا حریق CO2

سیستم اطفا حریق پودری

سیستم اطفا حریق اتومات فوم

سیستم اطفا حریق گازی

سیستم اطفا حریق اتومات مه یا پودر آب

انواع سیستم اطفا حریق | شرکت اوج سازان

سیستم اطفا حریق آبی

سیستم اطفا حریق آبی معروف ترین نوع اطفا حریق است. برخی از کاربرد های آن در ساختمان های اداری و مسکونی و تجاری ، هتل ها ، موزه ها ، پارکینگ ها ، ترانس های برق ، تانک ها و مخازن نگهداری سوخت و مواد شیمیایی ، کشتی ها ، بنادر و انبارها. سیستم های اطفای حریق آبی به طورکلی شامل مجموعه کاملی از ادوات از قبیل پمپ های مخصوص اطفای حریق ، نازل ، اسپرینکلر و تجهیزات نظارتی می باشد.

انواع سیستم های اطفا حریق آبی

سیستم لوله تر

سیستم لوله خشک

سیستم پیش عملگر

سیستم سیلابی

سیستم اطفا حریق از طریق co2

این سیستم را خاموش کردن آتش ناشی از وسایل الکتریکی ساخته اند که با جه به جه کردن اکسیژن آتش را مهار کند. در واقع در این سیستم از گاز دی اکسید کربن ( CO2 ) معمولا در ترکیبات داخل کپسول های آتش نشانی استفاده می شود. کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن خاموش کننده ای چند منظوره ای است که برای مقابله با خطرات ناشی از آتش سوزی مایعات قابل اشتعال، آتش سوزی مواد کربن دار و آتش سوزی های حریق های الکتریکی بسیار مناسب می باشد. این سیستم در اتاق های سرور و یا اتاق های سایت بهترین گزینه هستند.

نحوه استفاده از سیستم اطفا حریق co2

روشی که CO2 برای سرکوب شعله‌ ها به کار می گیرد این خاموش‌ کننده‌ را به ابزاری مفید برای مقابله با آتش‌ های مشتعل شده روی مایعات قابل اشتعال مانند رنگ و سوخت تبدیل کرده است. برای کار با این نوع از خاموش کننده ها ، ابتدا می بایست دسته را محکم گرفته و پین محرک را از محل آن جدا کنید. سپس اهرم را فشار داده و شیپور تخلیه کننده را به سمت محل حریق گرفته و گاز را بر روی حریق بریزید. به دلیل سرمای زیاد گاز دی اکسید کربن ، نباید هیچ یک از قسمت های بدن ارتباطی با دهانه یا دریچه تخلیه داشته باشد زیر ممکن است باعث سوختگی در قسمت تماس شود.

سیستم اطفا حریق co2 | شرکت اوج سازان

نکات ایمنی

وقتی از کپسول های آتش نشانی co2 خصوصا در فضاهای بسته استفاده می کنید،‌لازم است حتما احتیاط کنید.چون که این کپسول اکسیژن را جه به جا می کند می تواند باعث شود تنفس سخت تر اتفاق بیافتد و در صورت بی احتیاطی ممکن است که خطر خفگی را بالا ببرد. همچنین باید موقع استفاده از این سیستم باید دستکش داشته باشیدچون ممکن است باعث منجمد شدن پوست شود.

 

مزایای استفاده از سیستم اطفا حریق co2

دی اکسید کربن یکی از گازهایی است که در طبیعت وجود دارد و برای بدن ضرری ندارد.

دی اکسید کربن نارسانا است علت استفاده از آن نیز همین است.

این گاز سرعت بالایی در اطفا حریق دارد و میتواند تنها در چند ثانیه به کل منطقه خطر نفوذ کند.

در این مقاله از اوج سازان ما در مورد کلیت کارکرد سیستم اطفا حریق صحبت کردیم و انواع آن را معرفی کردیم. در مقاله بعد بقیه سیستم ها را توضیح داده و آن ها معرفی می کنیم.