مدیریت ریسک چیست؟

خانه / وبلاگ / مدیریت ریسک چیست؟

منظور از مدیریت ریسکRisk management  فرآیند شناسایی،‌ارزیابی و کنترل همه تهدیداتی که برای سرمایه و درآمد یک سازمان وجود دارد. ریسک ها منابع و سرچشمه های مختلفی مثل عدم قطعیت تامین مالی، بدهی‌های قانونی، مسائل فناوری، خطاهای مدیریت استراتژیک، حوادث و بلایای طبیعی ناشی می‌شوند. به عبارتی دیگر مدیریت ریسک همان فرآیند شناسایی،‌تجزیه و تحلیل،‌ پذیرش یا کاهش عدم قطعیت در تصمیمات سرمایه‌گذاری است.

ریسک جایی قرار دارد که فرصتی برای سود و ضرر وجود داشته باشد. به طور کلی مفهوم ریسک در ذهن همگی به عنوان یک مواجهه با خطر می بینیم. در دنیای کسب و کار مدیریت ریسک زمانی اتفاق می افتد که یک مدیر یا سرمایه گذار احتمال زیان‌ها و خطرات یک سرمایه گذاری را تجزیه و تحلیل کرده و تلاش‌کند با توجه به اهداف سرمایه گذاری و توان تحمل خطرات، اقدامات مناسب را انجام دهد.

به طور کلی ریسک هم به صورت مطلق و نسبی قابل اندازه گیری است. داشتن درک درستی از ریسک می تواند به سرمایه گذارها کمک کند تا فرصت ها و هزینه های مرتبط با رویکرد های مختلف سرمایه گذاری را به خوبی بررسی و ارزیابی کنند.

انواع ریسک

ریسک های خالص:

در این ریسک‌ها نتایج مورد انتظار، یک ضرر است. مانند خسارت ناشی از آتش سوزی، تصادفات رانندگی، سرقت و

ریسک برد یا باخت:

در این دسته از ریسک ها سا حالت وجود دارد اینکه ضرر کنید،‌سود کنید و یا اینکه هیچ اتفاقی نیافتد. نمونه های مختلفی از این نوع ریسک ها وجود دارد مثلا  سرمایه گذاری در بازار سهام، تصمیم یک مدیر در مورد راه‌اندازی خط تولید جدید و نمونه هایی از این قبیل.

مدیریت ریسک چیست؟ | مجموعه اوج سازان

 

چرا مدیریت ریسک مهم است؟

مدیریت ریسک سطح اطمینان را بالا می برد.

به طور کلی نبود اطمینان با هر شکلی برای کسب و کار مضر است. همه می دانیم که ریسک از جایی ناشی می شود که ما اطمینان صد در صدی در مورد آن موضوع و قطعیت آن نداریم. بنابراین بسیار مهم است که از جنبه های داخلی و خارجی کسب و کار درک بالایی داشته باشیم علت هم این است که درک جوانب بالای کار باعث می شود که نقاط نادیده کمتری باقی بماند.

همه ی کسب و کارها در یک فضای پیچیده سیاسی،‌اجتماعی،‌ اقصادی قرار دارند. اگر هر یک از این حوادث اثرات مخصوص به خود را داشته باشند این کسب و کار شماست که رنگ آرامش را به خود نخواهد دید.   دانستن چگونگی تشخیص اینکه چه زمانی ممکن است در کسب و کار شما تأثیر بگذارد، بخش اصلی دانش مدیریت ریسک است. در حالی که شما هرگز نمی‌توانید به طور واقعی عنصر ریسک را در کسب و کار از بین ببرید، اما بسیاری از حوادث ناگوار واقعاً قابل پیش‌بینی و کاهش هستند.

مدیریت ریسک برای برنامه ریزی موفق از اهمیت بالایی برخوردار است.

موفق عمل کردن در یک کسب و کار هرگز تصادفی نیست و به راحتی نیز بدست نمی آید. بسیاری از اوقات این پیشرفت حاصل یک برنامه ریزی و یک مدیریت اجرایی بسیار دقیق است. اگر شما مدیری باشید که تعبیه برای مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید نداشته باشید، آنگاه همه برنامه های شما با همان یک اتفاق از بین خواهند رفت.

برای مثال شرایطی را تصور کنید که نتوانید میزان خطراتی که ممکن است محیط کار برای کارمندان داشته باشد را پیش بینی کنید. اگر در این میان حادثه ای رخ دهد کسی آسیب ببیند پیامد های بدی در انتظار شما خواهد بود چرا که فردی صدمه دیده و مشخص نیست چه میزان خسارت جانی و مالی را باید متحمل شوید. نکته دوم این است که پیامد های این اتفاق ناگوار در محل کار عدم تمرکز را در پی دارد و موجب کاهش بهره وری و بازدهی در محیط می شود.حال فرض کنید که شما مدیر قابلی هستید و می توانید حداقل دو خطر احتمالی را پیش بینی کنید و برای آن تعبیه ای بیاندیشید در این شرایط حداقل دو پلن وجود دارد که شما با استفاده از آن می توانید از خطرات جلوگیری کرده یا برای بعد از آن برنامه ریزی کنید.

مدیریت ریسک چیست| مجموعه اوج سازان

کاهش هزینه ها با مدیریت ریسک

همان طور که بالاتر اشاره کردیم ریسک حالت های مختلفی دارد،‌ یکی از تاثیراتی که دارد تاثیر بر مسايل مالی است. دو دسته بندی برای ریسک وجود دارد یکی ریسک درآمد و ریسک هزینه ها هر نوع اتفاق ناگواری که باعث پایین آمدن میزان بهره وری و توانایی شما در ارائه خدمات به مشتریان شود باعث از دست دادن درآمد شما می شود. تحولاتی که هزینه تولید یا سایر قسمت­های سربار شما را افزایش می­دهد نیز در معرض خطر هزینه قرار دارند. به عنوان مثال، تغییر در قانون ممکن است منجر به افزایش مالیات شود. یا رقابت اضافی می­تواند منجر به افزایش هزینه­ های بازاریابی شود.

اگر شما به عنوان یک مدیر بتوانید این خطرات را پیش بینی کنید در نتیجه برای آن ها تعبیه هایی برای پیشگیری آن ها یا حتی جلوگیری کامل از آن ها در نظر میگیرید. برای مثال مدیر شرکت همواره بخشی از بودجه خود رشرکت را برای این مسائل تعبیه می کند. اگر اقدامات احتیاطی را انجام دهید می­توانید از هزینه ­هایی که ممکن است در اثر خسارت یا از بین رفتن دارایی­ ها به وجود بیاید، جلوگیری کنید.

با مدیریت ریسک افزایش اعتبار خواهید داشت

زمانی که در چند شرایط مختلف توانسته اید از چندین اتفاق جلوگیری یا پیشگیری کنید افرادی که در حال کار کردن با شما هستند این موضوعات در ذهن آن ها خواهد ماند. همین مسئله باعث می شود که احساس اطمینان بیشتری نسبت به شما داشته باشند و به این موضوع که شما شرایط مختلف را مدیریت می کنید برای آن ها به یقین تبدیل می شود. از طرفی این باعث می شود که روحیه آن ها نیز بالا برود و روحیه شان تقویت شود.  هنگامی که فاجعه ناگزیر اتفاق بیفتد، توانایی شرکت برای ادامه کار با مشتریان نیز تأثیر بسزایی در اعتبار برند شما خواهد داشت. این نشان می­دهد که تجارت شما قوی و قابل اعتماد است و شرکت حتی در صورت شکست نیز می­تواند کار را ادامه دهد.

مدیریت ریسک چیست | مجموعه اوج سازان

جمع بندی

تجزیه و تحلیل در فرآیند مدیریت و پیش بینی خطرات به عملکرد موثر و کارآمد مدیر کمک شایانی می کند. از ویژگی های بارز مدیریت ریسک همین است که به کمک شما بیاید و کمک کند تا با مشخص کردن اولویت های کار و پیش بینی خطرات آینده تعبیه هایی برای آن در نظر بگیرید. ما در شرکت اوج سازان این شرایط را فراهم کرده ایم که شما بتوانید در حوزه مدیریت ریسک آموزش هایی ببینید یا اگر وقت آموزش دیدن ندارید و در طول فرآیند پروژه نیاز به فردی دارید که این کار را برای مجموعه شما انجام دهد از ما کمک بگیرید. کافی است تماس بگیرید.