مراحل ساخت استخر چیست ؟

خانه / وبلاگ / مراحل ساخت استخر چیست ؟

وظیفه پیمانکار ساخت استخر چیست؟

هزینه ساخت استخر کشاورزی چقدر است؟

روش آب بندی استخر و عایق کاری چراغ استخری چقدر است؟

روش ساخت استخر آجری چقدر است؟

سوالات بالا سوالاتی است که ما در این مقاله از اوج سازان قصد پاسخ به آن ها را داریم. همچنین قصد داریم تا در این باره به تفصیل صحبت کنیم. در پایان اگر سوالی داشتید می توانید از طریق فرم تماس با ما سوالاتتان را مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو باشند.

هر آنچه در مورد ساخت استخر های مختلف باید در نظر داشته باشید.

روش ساخت استخر و نکات اصولی طراحی استخر نقش بسیار مهمی در ساخت آن دارد که در آن موارد مختلفی باید در نظر گرفته شود. برای شروع ابتدا باید یک طرح اولیه معماری برای استخر تهیه کرد و شکل هندسی مناسبی را برای آن انتخاب کرد. به شکل هندسی استخر باید توجه زیادی داشت علت هم این است که در میزان کاربردی بودن آن بسیار موثر خواهد بود. اکثرا از استخر های مستطیلی استفاده می کنند اما معماران و افراد خاص بیشتر شکل های دایره یا حتی چند ضلعی های مختلفی را ترجیح می دهند.

دربیشتر مواقع استخر های کشاورزی و استخر های باغی در اندازه های بزرگی ساخته می شوند. نکته مهم در اسخت این استخر های این است که کف آن ها باید از استحکام و مقاومت به خصوصی برخوردار باشد. در طول انجام پروژه استخر های کشاورزی یا باغی باید توجه کنید که مسائل فنی که  از جانب پیمانکار ساخت استخر ارائه می شود را به طور قطعی باید اجرا کنید چرا که این مسائل بر سلامت استخر تاثیر زیادی خواهند داشت. اگ می خواهید آب بیشتری ذخیره کنید می توانید استخر عمیق تری داشته باشید اما به همان اندازه نیز باید تعبیه هایی برای  استحکام استخر در نظر داشته باشید.

مراحل-ساخت-استخر

نکته مهم دیگری که در مورد ساخت استخر باید در نظر داشت این است که در هر چقدر استخر از استحکام بیشتری برخوردار باشد آنگاه مراحل ساخت آن پیچیده تر خواهد شد، که این موضوع موجبات افزایش هزینه های ساخت استخر را افزایش می دهد. در نتیجه انتظار می رود که قبل از اقدام برای ساخت استخر برآورد های مالی آن حتما انجام شود.

کشاورزان باید توجه داشته باشند که در نهایت هزینه ساخت استخر برای آن ها باید صرفه اقتصادی داشته باشد. چرا که قیمت تمام شده هزینه استخر کشاورزی روی محصولی که تولید می شود تاثیر مستقیم خواهد داشت و در فروش محصول به بازار با قیمت پایین تر آن ها را با مشکل مواجه می کند.

موارد مهمی که در ساخت استخر باید به آن ها توجه کرد:


 ابعاد استخر: ابعاد استخر باید به گونه‌ای باشد که بتوان در آن به راحتی شنا کرد و همچنین ظرفیت کافی برای شناورها و افراد دیگر در آن فراهم باشد.

 عمق استخر: عمق استخر باید به گونه‌ای باشد که بتوان در آن به راحتی شنا کرد و همچنین برای ایمنی شناورها و افراد دیگر، عمق کافی فراهم باشد.

موقعیت استخر: موقعیت استخر در محل ساخت باید به گونه‌ای باشد که به راحتی قابل دسترسی باشد و همچنین در محلی قرار گیرد که تحت تأثیر عوامل خارجی نباشد.

 سیستم تهویه استخر: سیستم تهویه استخر باید به گونه‌ای باشد که آب درون استخر همواره تمیز و باکیفیت باشد.

سیستم گرمایشی و خنک کننده: برای استفاده در فصول سرد و گرم، باید سیستم گرمایشی و خنک کننده در استخر نصب شود.

مواردی-که-در-ساخت-یک-استخر--باید-توجه-کنید

مراحل ساخت استخر

گام اول گود برداری:

برای گود برداری از کاسه استخر بهتر است که این وظیفه را به پیمانکار استخر محول کنید علت هم این است که با توجه به روند اجرایی کار دید بهتری نسبت مراحل آماده سازی اولیه محل احداث استخر دارد. .مکان حفاری را با گچ علامت گذاری کنید در نهایت با توجه به عمق و اندازه های استخر عملیات حفاری آغاز می شود. به طور کلی سعی کنید در این موارد از گروه هایی که در این زمینه متخصص هستند استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که  علاوه بر اینکه پیمانکار می تواند از انواع دستگاه های حفاری و گود برداری استفاده کند، می تواند از نیروهایی برای حفاری و سایر موارد استفاده کند. (همچنین، برای اطمینان از کیفیت و سلامت استخر، می‌توان از خدمات یک مهندس معمار و یا متخصص ساخت و طراحی استخر استفاده کرد. این افراد با توجه به نیازها و محدودیت‌های موجود، بهترین راهکارها را برای ساخت استخر ارائه می‌دهند و از ایمنی و کیفیت بالای ساخت استخر اطمینان حاصل می‌کنند. همچنین، در صورت نیاز به مجوز ساخت و تأسیس استخر، نیز می‌توان از خدمات یک کارشناس مجوزهای ساختمانی استفاده کرد.)

در نظر داشته باشید که گود برداری از محل استخر یکی از مهم ترین عملیات های پروژه ساخت استخر می باشد چرا که ادامه روند نصب صحیح و اصولی سایر اجزا و تاسیسات وملزومات استخر به عملکرد گودبردای اولیه بستگی دارد. باید دقت نمود که مراحل قانونی و مجوزهای لازم جهت انجام عملیات های ساختمانی و عمرانی از مبادی مربوط اخذ شود در غیر اینصورت تبعات ساخت و ساز غیر قانونی متوجه کارفرما خواهد گردید

گود-برداری-استخر

گام دوم: تسطیح خاک

بعد از حفاری محل استخر و اتمام عملیات گودبرداری ، در مرحله بعدی خاک را جهت ادامه عملیات عمرانی تسطیح نموده و عملیات کف سازی استخر آغاز می شود . این عملیات شامل تسطیح کف استخر به همراه کمپکت کردن شن و خاک کف استخر است که باید توسط دستگاه های کمپکت انجام شود . برای اخذ نتیجه بهتر میتوان از یک لایه ضخیم شن و ماسه بادی جهت کنترل شیب بندی استفاده نمود . به این ترتیب که با تخلیه ماسه بادی و شن کل کف استخر پوشیده شود و با کم و زیاد کردن شن ها نسبت به ایجاد شیب مناسب اقدام شود . کمپکت کردن سطح میتواند کمک زیادی به کفسازی بدون ایراد در استخر کند . توجه به چگونگی شیب بندی کف استخر در هنگام کفسازی و تسطیح بسیار ضروری است چرا که جهت تخلیه آب استخر از کف کش های استخر نیاز به شیب بندی مناسب می‌باشد . در کل، ساخت کف استخر نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، استفاده از مصالح با کیفیت، انجام عملیات‌های ساخت با دقت و صحت بالا و همچنین رعایت استانداردهای روز دنیا دارد. همچنین، در صورت نیاز به مجوز ساخت و تأسیس استخر، حتماً باید از خدمات یک کارشناس مجوزهای ساختمانی استفاده کرد.

تسطیح-خاک-استخر

گام سوم: ساخت دیوار ها

برای ساخت دیوارهای استخر می‌توان از موادی مانند بتن، سیمان، آجر، سنگ و چوب استفاده کرد. اما برای این کار بهتر است از موادی مانند بتن و سیمان استفاده کنید زیرا این مواد مقاوم و پایدار هستند نخستین قدم در ساخت دیوارهای استخر، طراحی و برنامه‌ریزی است. باید به دقت محل قرارگیری دیوارها را تعیین کنید و ابعاد و عمق استخر را در نظر بگیرید. بعد از طراحی، شروع به حفر گودال‌هایی کنید که ابعاد آن‌ها با ابعاد دیوارهای استخر همخوانی دارد. پس از حفر گودال‌ها، دیوارهای استخر را با استفاده از قالب‌هایی بتن سازی کنید.  بعد از ساخت دیوارها، باید آن‌ها را با سیمان چسبانید تا پایداری بیشتری داشته باشند. همچنین باید از آب بندی مناسب نیز استفاده کنید تا آب به داخل دیوارها نفوذ نکند.  در نهایت، باید دیوارهای استخر را با پوشش‌های مختلفی مانند سرامیک، کاشی و یا موزائیک پوشانید تا زیبایی و جذابیت بیشتری به استخر ببخشید.

ساخت-دیوارهای-استخر

گام چهارم: لوله کشی تصفیه آب استخر

قطعا یکی از اصلی ترین اهداف ساخت یک استخر انجام فعالیت های ورزشی و تفریحی در آب است. بنابراین بسیار مهم است که وقتی برای تفریح یا ورزش در آب شنا می کنید سلامتی شما مورد تهدید واقع نشود.  هر استخر دارای آلودگی هایی است. بنابراین تجهیز به یک سیستم تصفیه آب استاندارد و کارآمد یکی از مهمترین بخش های ساخت استخر است که متاسفانه بعضی افراد کمتر به آن توجه می کنند. همچنین با داشتن یک سیستم تصفیه مناسب در میزان مصرف آب نیز صرفه جویی قابل توجهی رخ خواهد داد. برای طراحی و اجرای سیستم تصفیه می بایست از کارشناسان متخصص این امر بهره گرفت.

لوله-کشی-آب-استخر

گام پنجم: آب بندی و پوشش نهایی استخر

آب بندی استخر چه پس از ساخت استخر بتنی و چه پس از ساخت استخر با بلوک امری لازم الاجرا و ضروری است که باید با حساسیت های ویژه ای انجام می پذیرد . ایزولاسیون استخر جزو حساسترین مراحل ساخت استخر می باشد. آب بندی استخر بتنی پس از باز کردن قالبهای بتن و ترمیم نقاط مورد نیاز انجام می‌پذیرد و آب بندی استخر سیمانی پس از اجرای لایه نهایی سیمان قابل اجرا خواهد بود. بهترین روش آب بندی استخر استفاده از مواد پلیمری پایه سیمان است . چسبندگی بالا و مقاومت ویژه آن در بین تمام مواد عایق استخر زبانزد است. این عایق استخر که کاملاً در برابر نفوذ و نشتی آب استخر مقاوم است تقریبا جزو اقتصادی ترین نحوه آب بندی استخر است.

پوشش-نهایی-استخر

گام آخر: کاشی کاری استخر

پیمانکار ساخت استخر نقش اصلی کیفیت نهایی را در کاشیکاری استخر به عهده دارد . کاشیکاری استخر با تمام کاشی کاری های دیگر متفاوت است . به هیچ عنوان عملیات کاشیکاری استخر را به کسی که کاشی کاری معمولی را فراگرفته نسپارید. به راحتی می توان گفت که تمام هزینه های ساخت استخر تا قبل از مرحله کاشی کاری به کیفیت کاشی کاری بستگی دارد. علت هم این است که در نهایت نمای زیبای یک استخر است که به محیط جذابیت و جلای خاصی می بخشد.

جمع بندی:

ما در این مقاله از وبلاگ اوج سازان سعی کردیم کلیات ساخت استخر را بیان کنیم. اما در وبلاگ های بعد حتما در رابطه با هر استخر موارد اختصاصی را بیان کنیم.