مراحل ساخت استخر با بلوک سیمانی

خانه / وبلاگ / مراحل ساخت استخر با بلوک سیمانی

همان طور که می دانید با به روش های مختلفی می توان یک استخر را ساخت. از بین روش هایی که موجود است ساخت استخر با بلوک هزینه کمتری را نسبت به دیگر روش های همراه با خود دارد. برای رسیدن به هدف مهم طراحی استخر بلوکی باید ریشه ‌ای از درختان و گیاهان در زمین مورد نظرتان وجود نداشته باشد. طراحی استخر بر روی زمین صاف و مقاوم تاثیر بسیار زیادی روی طول عمر مفید سازه استخر در برابر نشست های احتمالی و همچنین ترکهای ناشی از عوامل متنوع دارد.

بلوک سیمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

بلوک های سیمانی از ترکیب شن،‌ ماسه،سیمان و آب تشکیل می شوند. از بلوک های سیمانی برای پروسه ساخت و ساز دیوارهای باربر استفاده می شود. از طرفی برای چسباندن این بلوک ها به هم از یک نوع ملات مخصوص استفاده می شود. بلوک ها را در ابعاد و اندازه های مختلفی می سازند،‌ طوری که این بلوک ها به سه دسته سبک،‌نیمه سنگین و سنگین تقسیم بندی می شوند.

ساخت-استخر-با-بلوک-سیمانی

مزایای ساخت استخر با بلوک سیمانی چیست؟

  • هزینه ساخت استخر با بلوک سیمانی، بسیار ارزان‌تر و به صرفه‌تر از سایر متریال است.
  • پروسه اجرا و مراحل ساخت استخر با بلوک سیمانی برای بنا یا کارگر ماهر در این زمینه، بسیار ساده است.
  • بلوک سیمانی از دوام و مقاومت بالایی برخوردار بوده و از استخر در برابر نشست احتمالی و ترک‌های عمیق محافظت می‌کند.

معایب ساخت استخر با بلوک سیمانی 

1-جابجایی نسبتا سخت به دلیل وزن نسبت بالای بلوک های سیمانی

2-نیاز به یک پوشش ضد آب برای روکش استخر

مراحل ساخت استخر با بلوک سیمانی

خاک برداری:

قبل از شروع ساخت استخر نقشه هایی از ساخت آن فراهم می شود که آن ها به شما تحویل داده می شود. طبق این نقشه ها شما باید اندازه وان استخر را به خوبی و با دقت بدست آورید و آن را با ۴ عدد میخ مشخص کنید. ریسمان کشی نقاط مشخص شده را به هم وصل می کند و سپس مقداری گچ برای دنباله ریسمان جهت مشخص کردن محل خاکبرداری مورد استفاده قرار خواهید داد. در صورتی که آب های سطحی استخر و خطر نفوذ آب از اطراف استخر به درون فضا وجود داشته باشد برای آب بندی و عایق کردن دیوارهای بیرونی استخر موقع ریسمان کشی و متر زدن باید اندازه ها را بیشتر در نظر بگیرید. مرحله خاکبرداری یکی از مهمترین مراحل می باشد که باید برای طراحی استخر با بلوک این مرحله را به درستی انجام دهید.

ساخت-استخر-با-بلوک-سیمانی

رگلاژ کف استخر:

از آنجاییکه خاکبرداری با وسایل و ماشین های مکانیکی انجام می شود این موضوع باعث می شود که محلی که خاکبرداری شده زمین مناسبی برای ساخت و ساز نداشته باشد برای رفع این مشکل شما نیاز به ۱۵ سانتی متر خاک سست دارید. بهتر است که این مرحله را با نیروی انسانی انجام دهید.

اجرای بتن در کاسه استخر:

بعد از اجرای رگلاژ و صاف کردن محل بهتر است که با استفاده از لایه های پلاستیکی یک لایه با ضخامت بالا روی خاک استخر ایجاد کنید. پلاستیکی بزرگ به اندازه کل مساحت استخر باید نصب و تهیه شود پس از تنظیم پلاستیک یک لایه ۱۵ سانتی متر در کف استخر ریخته می‌ شود. این کار شما کمک بسیار زیادی به جلوگیری از جذب ملات به داخل خاک و جلوگیری از ورود آب های سطحی به درون استخر می کند. توجه داشته باشید که هر چقدر این لایه ضخیم تر باشد مقوامت آن نیز بیشتر خواهد بود.

ساخت-استخر-با-بلوک سیمانی

قرار دادن آرماتور در کف و بدنه استخر:

وقتی که استخر را بلوک های سیمانی می سازید باید دو لایه با میلگرد با توجه به مشخصات فنی ای که از کف استخر دارید به صورت عمودی و با فاصله بیست سانتی متر از هم در بدنه استخر ایجاد کنید. بعد از انجام این مرحله باید لوله هایی که مربوط به استخر می باشد را به موتورخانه وصل نمایید. معمولا این لوله ها از جنس پی وی سی هستند که نصب و اجرای آن ها مشخصات منحصر به فردی دارد. در این مرحله بلوک ها روی هم قرار می گیرند و با استفاده از ملات میلگرد ها طوری قرار می گیرند که هر یک از میلگرد ها از سوراخ بلوک در مرکز سوراخ های بلوک دیگر رد شود. در این مرحله باید به خوبی بدانید که بلوک ها دو سر هستند و هر یک دارای مشخصات خاصی می باشند. شما باید رج هر یک از بلوک ها را در جای درست قرار دهید تا لوله ها به درستی  کار خود را برای آرماتور بندی انجام دهند.

ساخت-استخر-با-بلوک-سیمانی

هزینه های ساخت استخر با بلوک سیمان

بررسی ها نشان میدهد که ساخت استخر با بلوک سیمانی نیز هزینه های به صرفه تری دارد. به همین دلیل به این مدل استخر ها استخر خانگی نیز گفته می شود. علت هم این است که تعمیر و نگهداری از این مدل استخر ها راخت تر نیز هست و ا مهم تر اینکه هزینه مصالخ بتنی نسبت به باقی مواد ارزان تر است. 

به عنوان نمونه تحمل ضعف کششی این نوع استخر بالا می باشد و دیواره های استخر همچون دیوار برشی عمل می نماید و در مقابل فشار آب و نشست های خاک تاب بیشتری می آورد. همچنین در مواجهه با نشست های مقطعی به راحتی در دیواره های کف استخر ترک ایجاد نخواهد شد و انتخاب نوع میلگرد در ساخت استخرهای با بلوک سیمانی توسط مهندسین خبره مربوطه پس از محاسبات گزینش می شوند. 

هزینه های ساخت استخر با بلوک های سیمانی | گروه اوج سازان آرسس

جمع بندی

ما در این مقاله از مجله اوج سازان آرسس سعی کردیم که توضیحات کاملی را به شما ارائه کنیم. اما در نظر داشته باشید که برای ساخت استخر حتما باید با کارشناسان آن مشورت کنید. اگر در حالت کلی تر نگاه کنیم این مدل ساخت استخر به علت مقاومت بالایی که دارد در باغ ها و ویلا ها مورد استفاده قرار می گیرد. گروه اوج سازان آرسس با کادر حرفه ای و قوی که دارد می تواند  در زمینه ساخت استخر و انجام پروژه های آن از صفر تا صد به شما کمک کند. کافی است که برای دریافت مشاوره و انجام پروژه از طریق فرم تماس با ما یا از طریق راه های ارتباطی که در سایت قرار داده شده است با ما ارتباط بگیرید.