انواع استخر کدامند؟ آشنایی با انواع استخر و نوع کاربرد آنها | اوج سازان تیر 1402

خانه / وبلاگ / انواع استخر کدامند؟ آشنایی با انواع استخر و نوع کاربرد آنها | اوج سازان تیر 1402

انواع استخر کدامند؟ آشنایی با انواع استخر و نوع کاربرد آنها | اوج سازان تیر 1402

وقتی درمورد استخر صحبت می‌کنیم، تصویری که از آن در ذهن ما شکل می‌گیرد معمولا از نوع استخرهای عمومی است که برای تفریح به آن می‌رویم. اما جالب است که بدانید استخرها تنوع خیلی زیادی دارند و کاربری های آنها نیز بسیار متنوع است. صد البته اصلی ترین کاربرد استخر، تفریحی است. و صد البته انواع دیگری از استخر نیز داریم، مانند استخرهای علمی، درمانی، آموزشی، مخصوص واترپلو و غیره.

استخرها با توجه به ملاک های مختلفی دسته بندی می شوند: مثلا بر اساس کاربری، مصالح مورد استفاده، موقعیت نسبت به زمین، و غیره. اگر قصد دارید برای منزل، ویلا یا آپارتمان خود استخر بسازید و یا به هر دلیلی می خواهید با انواع استخر آشنا شوید، با اوج سازان همراه باشید تا شما را با انواع استخر آشنا کنیم.

 

استخر در ویلا

 

انواع استخر بر اساس کاربری و نوع استفاده از آن

مهم ترین دسته بندی استخر که برای اکثر مردم بیشترین اهمیت را دارد، بر اساس نوع کاربری استخر است. نوع کاربری یعنی هدفی که استخر برای آن ساخته شده و نوع استفاده مردم از آن. در ادامه، تقسیم بندی استخرها را بر اساس نوع کاربری و استفاده آنها برای شما شرح می دهیم.

 

استخر‌های خصوصی و شخصی

همانطور که از نامشان پیدا است، کاربرد این نوع استخرها برای استفاده شخصی افراد است و معمولا در محیط منزل یا باغ شخصی ساخته می شوند. ابعاد و طرح ظاهری این استخرها با توجه به سلیقه مشتری مشخص می شود و محدودیتی در طراحی آنها وجود ندارد. برخی ترجیح می دهند استخر روباز داشته باشند و در فصل تابستان از آن لذت ببرند. برخی نیز ترجیح می دهند استخر خود را در محیط سربسته بسازند تا در آسایش و بدون دردسرهایی نظیر تمیزکاری مداوم و در محیط خصوصی خود از آن لذت ببرند.

 

استخر فایبرگلاس

 

استخر‌های عمومی  که رایج‌ترین انواع استخر نیز هستند

متداول ترین نوع استخرهایی که ساخته می شود، استخرهای عمومی هستند. این نوع استخرها معمولا در محیط ها و مجموعه های ورزشی ساخته می شوند و ابعاد آنها دارای استانداردهای خودش است. البته ابعاد این نوع استخرها ثابت نیست و با توجه به ظرفیت مجموعه ورزشی، متفاوت است. همچنین این نوع استخرها را گاهی عمیق تر یا حتی با عمق کمتر نیز بنا می کنند. مثلا، استخرهای مخصوص کودکان همیشه دارای عمقی کمتر از استخرهای مخصوص بزرگسالان هستند.

بیشتر ما با استخرهای عمومی آشنایی داریم و ظاهر و سیستم آنها در خاطرمان نقش بسته است. نگهداری و استفاده از استخرهای عمومی اهمیت زیادی دارد و باید از یک پروتکل مشخص و استاندارد برای حفظ بهداشت، گندزدایی، تعویض آب، تأسیسات و تعمیرات آن پیروی شود.

 

استخر مخصوص کودکان

 

استخر‌های تمرینی و مخصوص غواصی

استخرهای غواصی یا تمرینی، جزو استخرهای حرفه ای و تخصصی هستند. این نوع استخرها مخصوص تمرین شنا و غواصی هستند. ساخت این نوع استخرها نیز دارای استانداردهای زیادی است و باید توسط تیم مجرب و متخصص ساخته شوند. این نوع استخرها کمتر دیده می شوند و افرادی در آنها رفت و آمد دارند که مشغول یادگیری و تمرین شنای حرفه ای و غواصی هستند.

 

استخر مسابقه

 

استخر‌های تفریحی یا recreational

این نوع استخرها در مجموعه های ورزشی تخصصی یا هتل ها و آپارتمان های لوکس بنا می شوند و ابعاد و ظاهر آنها کاملا سلیقه ای و دلخواه است. این نوع استخرها گاهی دارای تعدادی وسیله بازی آبی نظیر سرسره و انواع وسایل دیگر نیز هستند. استفاده از این نوع استخرها نیز مخصوص به افراد خاصی است، نظیر مشتریان هتل.

استخر‌های مسابقه‌ای تخصصی

استخرهای مسابقه ای نیز نوع دیگری از استخر هستند. ابعاد واستانداردهای این نوع استخرها توسط فدراسیون بین المللی شنا تعیین می شود و معمولا برای مسابقات شنای حرفه ای از آنها استفاده می شود. این نوع استخرها معمولا طول 50 متر و عرض نزدیک به 25 متر دارند و ابعاد آنها ثابت است.

استخر‌های مخصوص واترپلو

استخرهای مخصوص واترپلو نوع دیگری از استخرهای مسابقه ای هستند که با ابعاد استاندارد و مشخصی ساخته می شوند. ابعاد آنها معادل 30 متر در 20 متر است. این نوع استخرها اکثرا سرپوشیده هستند. به دلیل طولانی مدت بودن بازی واترپلو، نیاز است که در این نوع استخرها از سیستم های گرمایشی و دیگ های آب گرم مختلف در این نوع استخرها استفاده شود.

 

استخر واتلرپولو

 

استخر‌های درمانی و طبی

چند سالی است که استفاده عموم مردم از استخرهای طبی یا درمانی رواج زیادی پیدا کرده است. اسپا یا استخر آب گرم یکی از انواع استخر طبی است. در استخرهای درمانی، استفاده از آب یخ نیز رایج است. فلسفه استفاده از این نوع استخرها این است که اشخاص با راهنمایی متخصص یک سری حرکات ورزشی و فیزیکی در آب انجام دهند تا دردهای مفصلی و یا ناخوشی های جسمی خود را التیام دهند. همچنین سونای بخار و خشک نیز به نحوی استخر درمانی در نظر گرفته می شوند و مورد توجه پزشکان و اشخاص مختلف بوده اند. از جکوزی ها نیز گاهی استفاده درمانی و طبی می شود.

استخر‌های کف متحرک

استخرهای کف متحرک دارای چند کاربری مختلف هستند و برای اشخاصی مناسبند که دوست دارند حداکثر استفاده را از فضای خود ببرند. ارتفاع این نوع استخرها با استفاده از یک پدال قابل تنظیم است. به این ترتیب این نوع استخرها قابل استفاده برای بزرگسالان، کودکان و حتی معلولین هستند. مشکل این نوع استخرها این است که برای نگهداری آنها به اقدامات و مراقبت های ویژه ای نیاز است. هر چند ماه یک بار یک تکنسین این استخرها را مورد بازدید قرار می دهد تا درصورت بروز هر نوع مشکل، برای رفع مشکل، اقدامات فنی را انجام دهد.

درصورتی که قصد دارید در باغ، منزل یا محیط خود یک استخر بسازید، می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید:

شماره تماس فوری: 09126354815

 

انواع استخر‌ با توجه به موقعیت آن نسبت به زمین

استخرهای توکار

این نوع استخرها، از نوع استخرهای معمولی یا زمینی هستند. این نوع استخر زمانی احداث می شود که فضای کافی برای اجرای استخر و نصب تجهیزات آن وجود داشته باشد. همچنین این نوع استخرها باید همیشه در همان محل قرار بگیرند و امکان جا به جایی برای آنها وجود ندارد.

استخرهای روکار

استخرهای روکار معمولا پیش ساخته بوده و از به صرفه ترین و ارزان ترین انواع استخر می باشند. همچنین امکان جا به جایی برای استخرهای روکار وجود دارد.

انواع استخر بر اساس مصالح به کار رفته در احداث

دسته بندی دیگری که خدمت شما بیان می کنیم بر اساس نوع مصالح مورد استفاده در هنگام ساخت استخر است. بر این اساس، استخرها دارای 6 دسته کلی هستند.

1- استخرهای شیشه ای – زیباترین و حرفه ای ترین نوع استخر

استخرهای شیشه ای از نظر بسیاری از افراد، حرفه ای ترین و لوکس ترین نوع استخر هستند. شیشه های مورد استفاده در این نوع استخرها باید استحکام و شفافیت فوق العاده ای داشته باشند تا بتوانند زیبایی محیط را چند برابر کنند.

2- استخرهای گانیتی

گانیت به نوعی مخلوط سیمان و ماسه است. پس از طراحی کاسه استخر، گانیت که خمیرمانند است درون آن ریخته می شود. پس از سفت شدن گانیت، دیواره ای محکم خواهیم داشت.

3- استخرهای چوبی

استخرهای چوبی معمولا پیش ساخته هستند و ارتفاع آنها 5/1 متر است. در ساخت این نوع استخرها از پایه های آلومینیوم ضدزنگ استفاده می شود که طول عمر آنها را افزایش می دهد و باعث می شود به سادگی آسیب نبینند.

 

استخر چوبی

 

4- استخرهای بتنی

از رایج ترین انواع استخر، استخر بتنی است. این نوع استخرها از دوام بسیار زیادی برخوردار هستند. و البته به مراقبت های زیادی نیاز دارند و بطور مرتب باید تمیز شوند و اقدامات بهداشتی روی آنها انجام شود. مدت زمان ساخت و نصب این نوع استخرها معمولا بالا است و ظاهر آنها شبیه به استخرهای گانیتی است.

5- استخر‌های فایبرگلاس

به ویژه در کشورهای غربی، استخرهای قایبرگلاس رایج ترین نوع استخر هستند. فایبرگلاس یک نوع پوشش کامپوزیتی ترکیبی است. ابعاد این نوع استخرها قابل شخصی سازی و تغییر نیست و باید از بین ابعاد و شکل های موجود یکی را انتخاب کنیم. این استخرها دوام بسیار بالایی دارند و در مدت کوتاهی قابل نصب هستند. زیبایی آنها نیز زیاد است و بسیاری از افرادی که می خواهند استخر شخصی خود را داشته باشند، از استخر فایبرگلاس استفاده می کنند.

6- استخر‌های آب‌بندی شده با وینیل

این نوع استخرها در ظاهر ارزان ترین نوع استخر هستند و در مدت کوتاهی احداث می شوند. سطح حفره استخر با شن و ماسه پر می شود و سپس دیواره های استخر با پوشش وینیلی آب بندی می شوند. البته دیواره این نوع استخرها باید بعد از 7 الی 8 سال تغییر کند و دوام آنها بالا نیست.

 

استخر ساخته شده از جنس وینیل

 

نتیجه گیری

برخلاف تصورات ما، استخرها دارای تنوع خیلی زیادی هستند. استخرها گاعی تفریحی و گاهی درمانی هستند. انواع استخر عمومی و مسابقه ای و حرفه ای نیز وجود دارند. استخرها دارای دو نوع کلی روکار و توکار می باشند. بر اساس مصالح مورد استفاده نیز استخرها انواع مختلفی دارند. مهم ترین نکته برای انتخاب استخر توجه به نوع کاربری، فضای موجود و بوده شما می باشند. با توجه به تمام این عومل است که می توانید درمورد طراحی و ساخت استخر خود تصمیم گرفته و کار را اجرایی کنید. و صد البته بهتر است که در این رابطه با متخصصان مشاوره کنید.

شرکت اوج سازان آماده است تا در صورتی که قصد دارید استخر مخصوص به خودتان را بسازید، به شما مشاوره رایگان بدهد

شماره تماس فوری: 09126354815

 

مقالات دیگر

مراحل ساخت استخر با بلوک سیمانی

بازسازی منزل

تعویض در و پنجره